Češi jsou při nakupování vánočních dárků v zahraničních e-shopech opatrnější než v těch českých. O měnový kurz se ale spíše nezajímají

mBank
2. prosince 2019

Téměř 70 % Čechů, kteří nakupují vánoční dárky v zahraničních e-shopech, je opatrnější než na těch českých. 60 % z nás se ovšem během těchto nákupů nedívá, jaký měnový kurz banka, jejíž kartou hodláme zaplatit, nabízí. Vyplývá to z výzkumu, který pro mBank realizovala agentura STEM/MARK. Zaměřil se nejen na vánoční nákupy Čechů v zahraničích e-shopech, ale také na návštěvy vánočních trhů v zahraničí.


Nakupování vánočních dárků baví téměř dvě třetiny tuzemských obyvatel. Pokud Češi dárky k Vánocům nakupují, bezmála 68 % z nich tak činí v dostatečném předstihu. Nejvíce jich pořizujeme v e-shopech a ve velkých obchodních centrech. V případě nakupování vánočních dárků v e-shopech nakupuje necelá třetina dotazovaných v těch zahraničních, a to především kvůli výhodnějším cenám a širší nabídce. Nejčastěji volíme ty asijské či evropské. Pořizujeme hlavně drobnosti a vychytávky, hračky, oblečení a obuv. Od nakupování vánočních dárků v zahraničních e-shopech Čechy nejvíce odrazuje obava z nedoručení zboží a dlouhá dodací lhůta.

Bezmála 70 % dotázaných uvedlo, že jsou při nákupu v zahraničních e-shopech opatrnější než v těch českých. Zda nakupují v zahraničním, nebo českém e-shopu Češi zjišťují především podle domény. „Téměř 40 % respondentů se při nákupu v zahraničním e-shopu většinou nedívá na to, jaký měnový kurz nabízí banka, jejíž kartou hodlají zaplatit. Více než 20 % se pak o tuto informaci nezajímá nikdy. Měnový kurz banky ale samozřejmě může výslednou částku značně ovlivnit,“ komentuje výsledky výzkumu Zdeněk Rys, ředitel strategických projektů mBank.

Z výzkumu také vyplynulo, že téměř třetina Čechů se před výletem do zahraničí většinou už doma zajímá o to, kolik je bude v cizině stát výběr hotovosti z bankomatu nebo platba kartou, přes 12 % pak tuto informaci zjišťuje vždy. Více než čtvrtina se o ni většinou nezajímá a přes 17 % tak nečiní nikdy. Více než 12 % pak do zahraničí nejezdí. Pokud tyto informace zjišťujeme již dopředu před výletem do zahraničí, zajímáme se zejména o poplatek a kurz. „V naší nabídce máme už několik měsíců debetní mKartu Svět, která se vyplatí nejen doma, ale také na cestách. Klienti nemusí myslet na kurz, ať už jejím prostřednictvím platí v cizině, nebo v zahraničních e-shopech. Od 1 500 Kč nebo od odpovídající částky v cizí měně mají s touto kartou výběr z bankomatu zdarma,“ vysvětluje Rys.

Výzkum se zaměřil i na vánoční trhy v zahraničí. Přes 40 % Čechů je navštěvuje, láká je především vánoční atmosféra a možnost spojit návštěvu vánočního trhu s poznáváním daného města. Více než dvě třetiny dotázaných navštěvují zároveň i tamější kamenné obchody. „Když Češi jedou na vánoční trhy do zahraničí, více než polovina si obvykle mění peníze ve směnárně v České republice. Pokud si je nemění ani ve směnárně, ani v bance a platí kartou, v drtivé většině používají tu, kterou platí běžně doma,“ říká Rys. Své peníze v hotovosti si tuzemští obyvatelé na vánočních trzích v zahraničí hlídají nejčastěji tak, že si peněženku dají do kabelky nebo batohu, které nosí zapnuté na přední části těla či pevně pod paží, nebo mají peníze v zapnutých kapsách.

Pokud jde o opatrnost při výběru z bankomatu, více než třetina je v zahraničí opatrnější než v Česku, přes 30 % je opatrných stejně jako u nás a zbytek v zahraničí z bankomatu nevybírá. Na závěr Rys radí: „Může se stát, že se vás bankomat nebo terminál zeptá, jestli chcete platit v místní měně nebo v korunách. V tom případě vždy zvolte platbu nebo výběr v místní měně státu, kde se nacházíte. Je to pro vás lepší, protože tak využijete výhodný kurz svojí karty, namísto toho, který se vám snaží vnutit provozovatel bankomatu nebo platebního terminálu.“

 

O mBank

mBank je dynamická digitální banka působící na českém a slovenském trhu od roku 2007. Na český trh přišla jako první nízkonákladová banka nové generace. Během dvanácti let se pro ni rozhodlo téměř 650 000 klientů. Díky praktické mobilní aplikaci mohou mít zákazníci mBank svou banku kdykoliv po ruce a jednoduše tak vyřešit vše, co potřebují. Mateřská polská společnost mBank spadá pod německou skupinu Commerzbank. V roce 2019 zvítězila mBank v obou hlavních kategoriích ankety veřejnosti soutěže Zlatá koruna.

 

Pro více informací kontaktujte:

 

Štěpán Dlouhý
Account Director
Stance Communications, s.r.o.

Jungmannova 750/34, 110 00 Praha 1
Tel.: +420 602 685 131, +420 224 810 809
E-mail: mbank@stance.cz

Nastavení soukromí a cookies

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

Následující volbou souhlasíte s využíváním cookies a použití údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy.

Více informace a nastavení