Izolace jako hřejivý kabát pro váš domov
Přemýšleli jste někdy, že byste byli při výběru izolace fasády stejně pečliví jako při výběru vlastního oblečení? Koneckonců je to svým způsobem kabát domu a objevit ten pravý podléhá důkladnému zvážení. Musí dobře sedět i zahřát. Cílem zateplení není jen úspora nákladů, ale také vytvoření příjemného, a především zdravého prostředí, kam se budeme po práci rádi vracet. Vhodná izolace zabrání tvorbě plísní a bude se umět vypořádat s vlhkostí. Co je třeba při jejím výběru zohlednit?
Jiná izolace se hodí do střechy a jiná do stěn nebo kontaktních fasád, záleží vždy na konkrétní stavbě. „Výběr ovlivní také požadavky technických norem, odolnost vůči požáru, akustické parametry, částečně i rozměry a materiál izolantu," vysvětluje Štěpán Lášek, specialista na izolace ze společnosti Knauf Insulation. Podle něj je klíčovým ukazatelem součinitel tepelného prostupu, který určuje míru izolační schopnosti materiálu.
Zateplování na českém trhu má v zásadě dvě hlavní podoby. Buď je možné zateplit vnější stěny polystyrenem nebo minerální vatou, a to ve skelné či kamenné podobě. V tuzemsku se nejvíce používá polystyren, protože jeho cena je nižší. Základní dvojici izolantů doplňují alternativy v podobě například stříkané PUR pěny nebo foukané minerální vaty.
Výhodou izolace z minerálních vláken je její nehořlavost a velmi dobrá prodyšnost. Předchází také vzniku plísní a funguje jako účinný zvukový izolant. Problém může nastat, když lidé chtějí ušetřit a materiály kombinují. Okamžitá úspora se jim může vymstít. Napojování různorodých materiálů je technicky komplikované, rozličné materiály mají totiž různé fyzikální vlastnosti, jinou teplotní roztažnost i tuhost. Náklady za špatné provedení náhle stoupnou, vše se totiž musí předělávat. Kombinované izolace také snižují požární bezpečnost stavby.
Zateplování v Česku podporuje program Nová zelená úsporám, který díky příspěvkům motivuje majitele rodinných domů, aby se energetickou efektivitou svého obydlí zabývali. Dobře aplikovaná a vhodná izolace ušetří náklady na vytápění i na chlazení v případě horkého léta. Podobně jako jinde, i zde platí, že investice do zdraví a kvality se vyplatí.
Kontakt:
Stance Communications
Lenka Davidová
Account Executive
Stance Communications, s.r.o.
Jungmannova 750/34
110 00 Praha 1
Tel: +420 224 810 809, +420 725 837 673
e-mail: lenka.davidova@stance.cz
www.stance.cz