Mladí jsou v online světě sebevědomější než senioři, podceňují ale rizika a jsou tak zranitelnější, ukázal výzkum mBank
Praha, 5. května 2021 – Svět se změnil. V posledním roce získávají moderní technologie v našem životě čím dál větší prostor, což s sebou nese spoustu výhod, ale také rizik – bohužel hlavně bezpečnostních. Kvůli pohodlnosti totiž člověk snadno poleví v ostražitosti. Že je rozšíření obzorů o bezpečnosti na místě, dokazují i výsledky výzkumu, který pro mBank realizovala agentura STEM/MARK. Především mladí jsou mnohdy nepozorní, a tím pádem náchylnější k těmto hrozbám. Například téměř jedna třetina z nich přiznala, že u důležitých věcí, jako je například bankovnictví, občas nebo dokonce často leccos potvrdí, aniž by si přečetli, o co se jedná.
Výsledky celostátního výzkumu potvrdily v posledním roce nárůst využívání moderních technologií u téměř poloviny populace (46 %), přičemž největší nárůst byl zaznamenán u mladých (76 %). Nejčastěji využívané činnosti na internetu (více než 80 %) tvoří komunikační aktivity (komunikace, sociální sítě), nákupy, sledování informací a správa financí a obsluha bankovního účtu (91 %). Právě finance představují velmi citlivou oblast, čehož mnohdy využívají útočníci ve snaze vylákat osobní údaje za účelem odcizení finančních prostředků.
„Poslední dobou v mBank zaznamenáváme zprávy o čím dál vynalézavějších způsobech podvodníků, kteří se snaží využít změny našeho životního stylu pro své nekalé praktiky v online prostředí. Jakožto digitální banka chceme klientům aktivně komunikovat zásady bezpečného chování v online prostředí a přinášet jim užitečné nástroje a funkce pro dodatečnou ochranu,“ říká Martin Podolák, ředitel produktové a procesní divize mBank pro Českou republiku a Slovensko.
Výzkum byl zaměřen zejména na online bezpečnost. Vyplynulo z něj, že mladí se mnohem lépe než ostatní věkové skupiny orientují v online světě a cítí se v něm bezpečně. Jsou to ale spíše senioři, kteří se dle výzkumu snaží rozšiřovat si obzory (89 %) v oblasti bezpečnostních nástrah. Oproti tomu mladí se v ní vzdělávají méně (78 %). Mladí také deklarovali menší strach – nástrah se bojí 52 % oproti 80 % seniorů.
Že je sebejistota mladých až příliš vysoká a v mnohých případech i neoprávněná, ukázaly výsledky týkající se chování na internetu. Mladí jsou ve srovnání se seniory méně obezřetní, takže se pak mohou stát snadnějším terčem útočníků.
U méně důležitých věcí (např. cookies apod.) se před odkliknutím vždy podrobněji seznámí s obsahem jen 4 % mladých. U těch významnějších (bankovnictví, e-mail, sociální sítě apod.) je pak jejich počet dle očekávání větší: Bez pročtení podmínek nic neodklikne 29 % z nich. Naproti tomu u seniorů je tento podíl daleko vyšší: U podstatnějších záležitostí bez pročtení nic nepotvrzují v celých 70 %. Opatrnější jsou i v případě méně důležitých otázek, kde se s podmínkami oproti uvedeným 4 % mladých vždy obeznámí 23 % seniorů.
Senioři deklarovali svou obezřetnost i u dalších otázek na bezpečné chování na internetu. Například u internetového bankovnictví si ve více případech byli vědomi skutečnosti, že by se do něj neměli přihlašovat z veřejné wi-fi a že by si měli kontrolovat, zda je otevíraná stránka zabezpečená (kontrola ikony zámku před webovou adresou). Tuto kontrolu mladí uváděli v 53 %, zatímco senioři v 80 %.
U mladých bylo překvapivé, že tolik nedbají na bezpečnostní doporučení při nastavování hesel. Jiné heslo pro každý účet má pouze 36 % mladých, zatímco u seniorů je tento podíl více než dvakrát vyšší (74 %). Co se týče pravidelného měnění hesel, jsou na tom obě skupiny podobně, mladá generace však o něco hůř – pravidelnou obměnu hesla deklarovalo 27 % mladých a 35 % seniorů.
Nepozornost a nízká míra ostražitosti se v on-line prostředí nevyplácí, ne vždy totiž byly bezpečnostní útoky odhaleny včas a dotyční tak utrpěli finanční škody. Při výskytu těchto útoků více než třetina mladé generace (35 %) nevěděla, co má v danou chvíli dělat. Nejčastěji se však obraceli na rodinu (69 %) a pak na svou banku (36 %). Senioři odpověděli, že nevědí, co mají dělat, jen v 19 %.
„Zájem o rozšiřování znalostí v oblasti bezpečnosti vítáme a snažíme se mu jít naproti. Proto jsme na našem webu vytvořili sekci Bezpečnost, kde nejen naši klienti naleznou jednoduché praktické rady a zásady ke zvýšení bezpečnosti. Domníváme se, že toto téma je teď maximálně aktuální. I u našich klientů vidíme, jak výrazně v posledním roce vzrostlo například nakupování přes internet,“ říká Tereza Froňková, Head of Marketing Communication and Client Portfolio Management.
Úspěšnost útoků závisí na klientech a jejich opatrnosti
„Moderních technologií a digitálního bankovnictví se bát nemusíme, je ale důležité mít na paměti možná rizika a snažit se jich vyvarovat. mBank proto klientům umožňuje nastavit si řadu funkcí, díky kterým mohou ještě dále snížit pravděpodobnost zneužití svých financí,“ vysvětluje Martin Podolák.
Jednou z možností je zablokovat si platební kartu v případě jejího nepoužívání. Podle výzkumu tak činí 37 % mladých a 38 % seniorů. Stejně tak se hodí funkce blokace magnetického proužku, tu dle výzkumu využívá 34 % mladých a 36 % seniorů. Naopak možnost nastavit si limit na kartě pro platby či výběr je celkem využívaná – uvedlo ji 87 % mladých a stejné procento seniorů.
„Kromě možnosti dočasně si zablokovat kartu či magnetický proužek, který v Evropě většinou vůbec nepotřebujete, ale jeho blokace může výrazně zvýšit vaši ochranu před skimmingem, mBank umožňuje i další bezpečnostní funkce. Klienti si mohou dočasně zablokovat celou kartu nebo jen některé typy transakcí – například bezkontaktní nebo zahraniční platby, dále výběry z bankomatů v zahraničí, které si za transakci účtují dodatečný poplatek, či službu DCC, kterou v zahraničí nabízejí provozovatelé bankomatů a terminálů ve snaze znevýhodnit kurz. Další velmi užitečnou funkcí je možnost nastavení limitů pro různé typy transakcí. Díky tomu klienti mají jistotu, že výběr z bankomatu nebo platba na internetu nepřesáhne stanovenou částku. Limit se dá navíc jednoduše měnit v mobilní aplikaci i v internetovém bankovnictví,“ uvádí Martin Podolák.
Data mBank ukazují, že se klienti postupem času učí s těmito funkcemi více a více pracovat. „Například u funkce odkrytí údajů karty v mobilní aplikaci, kterou jsme spustili celkem nedávno, je vidět, že je využívána čím dál častěji. Stejně tak obliba dalších bezpečnostních funkcí, jako je například zmíněná blokace magnetického proužku, roste. Stále je tu však prostor ke zlepšení. Ne všichni totiž vědí, že pouhými pár kliky – navíc pohodlně prostřednictvím mobilní aplikace – lze zamezit bezpečnostním hrozbám. Proto bychom tyto funkce rádi doporučili používat i ostatním klientům, což vezme vítr z plachet případným útočníkům,“ dodává Martin Podolák.
Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového dotazníku (CAWI) a sběr dat probíhal v březnu 2021. Účastnilo se ho 1000 respondentů, kteří byli rozděleni dle věkových skupin. Do mladé generace byli zařazeni respondenti ve věku 15–25 let a za seniory byli považováni respondenti ve věku nad 65 let.
O mBank
mBank je dynamická digitální banka působící na českém a slovenském trhu od roku 2007. Na český trh přišla jako první nízkonákladová banka nové generace. Během třinácti let se pro ni rozhodlo víc než 700 000 klientů. Díky praktické mobilní aplikaci mohou mít zákazníci mBank svou banku kdykoliv po ruce a jednoduše tak vyřešit vše, co potřebují. Mateřská polská společnost mBank spadá pod německou skupinu Commerzbank. V roce 2020 mBank zvítězila v obou hlavních kategoriích ankety veřejnosti soutěže Zlatá koruna. V soutěži Finparáda – Finanční produkt roku 2020 se umístila na stupínku vítězů ve třech kategoriích: druhé místo získala v kategorii Bankovní osobní účty a Spotřebitelské neúčelové úvěry, třetí místo pak v kategorii Bankovní účty pro fyzické osoby podnikatele. Z udílení výročních cen Mastercard Awards 2019 si odnesla ocenění Innovations.
Pro více informací kontaktujte:
Štěpán Dlouhý
Account Director
Stance Communications, s.r.o.
Jungmannova 750/34, 110 00 Praha 1
Tel.: +420 602 685 131, +420 224 810 809
E-mail: mbank@stance.cz